Logo’s door de jaren heen…
18 juni, 2019
“Hé! Hun logo is anders dan voorheen toch, weet jij wat er precies veranderd is?” Zo klonk het hier op kantoor bij het gebruik van de bekende videodienst Skype. Een subtiele verandering van het logo: het valt wel op, maar wát er dan precies is veranderd. Deze handelswijze is al tijden zichtbaar in ontwerpland. Ook hier geldt: less is more! En niet alleen voor wat betreft de grootte van de doorgevoerde verandering. Een goed logo is vandaag de dag bescheiden van opzet en zeker niet te schreeuwerig.
De belangrijkste reden van minimale logo-restyle ligt voor de hand. De herkenbaarheid van het beeldmerk moet uiteraard overeind blijven. En hoe zit het dan met de kleuren? Zo’n honderd jaar geleden werden logo’s nog vaak in zwart-wit uitgevoerd, omdat kleurendruk nog in de kinderschoenen stond. Toch werden deze zwart-wit logo’s in de loop van de tijd aangepast naar een bepaalde kleur, die vandaag de dag nog wordt gebruikt. De keuze voor bepaalde kleuren hangt vaak samen met ‘opvallen’ (waarbij complementaire kleuren worden gebruikt) en ‘associatie’ (bijvoorbeeld groen voor duurzame thema’s en blauw voor de medische hoek).
Beeld- en/of tekstmerken veranderen in de loop der jaren meestal niet drastisch. Toch kan het zijn dat een lang bestaand bedrijf vele restylen meemaakt. Een goed voorbeeld is het automerk Mercedes. Zij begonnen ooit met het tekstmerk ‘Daimler’ en pas 19 jaar later zag de eerste drie-puntige ster het daglicht.
In zijn algemeenheid wordt er in logo-veranderingen ook een 3D-versie meegenomen, alhoewel het anno 2017 een trend is om de merknaam weer plat te maken. Een goed voorbeeld hiervan is het logo van creditcardmaatschappij Mastercard.
Soms is er dus maar een kleine logo-aanpassing nodig om uw klanten de komen de jaren de vooruitgang van het bedrijf te tonen. De ‘grote jongens’ laten hun logo gemiddeld om de tien jaar restylen. Hoe zit dat bij uw organisatie? Laat het ons weten, zodat we gezamenlijk kunnen kijken waar zo’n minimale verandering het verschil kan maken.
P.S. Het logo van Skype lijkt in eerste instantie te zijn aangepast om meer in lijn te staan met de algehele Microsoft-branding.