R&R Bouw – Social media campagne

Divide

19 september, 2021

R&R Bouw

In een aantal sectoren, met name in de bouw, is het momenteel nogal een uitdaging om personeel te vinden. Dat ondervindt ook R&R Bouw. “Opdrachten genoeg, maar soms moeten we klanten teleurstellen omdat we gewoonweg niet de mensen hebben om de klus te klaren”, aldus het bedrijf. Studio Pothoff werd benaderd met een duidelijk doel: jonge mensen die de handen uit de mouwen willen steken interesseren voor een baan bij het Veense bouwbedrijf. Hoe bereik je deze doelgroep van 18 tot 30 jaar uit de omgeving en zorg je ervoor dat ze met één klik op de knop contact opnemen om te solliciteren? Via social media, met name via Instagram. Niet met lange teksten waarin de functie-eisen uit de doeken worden gedaan en de verwachtingen worden aangegeven, maar via aansprekende banners en een flitsende video. Niet ‘Kom bij R&R Bouw’ of ‘R&R Bouw zoekt collega’s’, maar visuals die nieuwsgierig maken, visuals die opvallen!

R&R Bouw

Het grote voordeel van Instagram is dat het medium heel gericht ingezet kan worden; er kan immers geselecteerd worden op leeftijd, regio, interesse… Nog een pluspunt: de kijkcijfers zijn precies te monitoren. Met het bereik van drie weken lang posts op Instagram zat het wel goed. Meer dan 220.000 views leverden de posts op en meer dan 2.000 geïnteresseerden klikten door naar de site van R&R bouw met de video. O, ook nog vermeldenswaardig: het bericht was inderdaad verreweg het beste bekeken op de mobiel. Slechts een klein percentage stuitte op de verkapte personeels-advertentie via de pc, laptop of tablet.

Studio Pothoff filmde de R&R-mensen terwijl ze aan het werk waren én lol hadden met elkaar. Bouwen is immers teamsport, dat doe je met z’n allen, en de sfeer in zo’n team moet aanspreken. De mannen bleken voorbeeldige acteurs. Nou ja, acteurs, ze waren gewoon zichzelf! Het resultaat: een ‘lekker’ filmpje, met pakkende muziek. Geen teksten, maar beelden!

Na drie weken Instagram en Facebook was de online campagne ook te zien op NU.nl en AD.nl. En ook die scoorden goed. Nu maar hopen dat de geschikte kandidaten ook daadwerkelijk reageren!